Život bez auta

Jeden deň s elektrickou kolobežkou SEAT KickScooter

Španielsky SEAT vyrába nielen autá, ale aj elektrické kolobežky.

SEAT KickScooter je elektrická kolobežka s dojazdom 25 kilometrov, ktorá rozširuje záber značky SEAT aj do sveta mikromobility.

Maximálny čas nabíjania kolobežky na klasickej elektrickej zásuvke je 3,5 hodiny. Dosahuje maximálnu rýchlosť 25 km/h a má hmotnosť 12,5 kilogramu. Je vybavená predným reflektorom z LED aby jazdec videl a bol videný, ako aj elektrickou a mechanickou brzdou pre bezpečné spomalenie a zastavenie. Brzdové lanovody aj elektrické káble sú pre lepšiu ochranu integrované do stĺpika riadenia. Plné gumové pneumatiky nemôžu dostať defekt.

SEAT pripravil vskutku zaujímavý materiál o tom, ako vyzerá bežný deň človeka, ktorý žije a pracuje v meste a na mobilitu využíva práve elektrickú kolobežku. Zverejňujeme ho v takmer plnej podobe:

 

Jeden deň s elektrickou kolobežkou

60 percent všetkých ciest autom je kratších ako 8 kilometrov a elektrické kolobežky sú vhodnou alternatívou vo veľkých mestách.

V súčasnosti sú široko rozšírené v mestách ako Paríž, Berlín, Barcelona alebo Madrid; odhaduje sa, že v Španielsku ich je na cestách vyše 26 000.

Pred štyrmi mesiacmi cukrár Jairo Borox začal každodenne používať SEAT KickScooter. Najazdí na ňom každý mesiac vyše 400 kilometrov a ušetrí 60 eur na nákladoch za dopravu. Takto trávi deň so svojou elektrickou kolobežkou:

-05:30 O hodinu dlhší spánok: Jairo musí skoro vstávať do práce. V tomto čase opúšťa svoj byt v L’Hospitalet de Llobregat na juhozápade Barcelony a ide na kolobežke dva kilometre na železničnú stanicu. Chytí vlak o 5:38 do Sant Boi de Llobregat (Barcelona), kde je jeho pekáreň. Predtým absolvoval celú cestu autobusom, ktorý odchádzal o 5. hodine ráno. „Vďaka kolobežke môžem spať o hodinu dlhšie, čo je veľká výhoda keď človek musí vstávať skoro ráno,“ hovorí.

-06:15 Jazda do práce: Jairo na elektrickej kolobežke absolvuje 3 kilometre zo železničnej stanice do svojej pekárne, kde sa prezlečie do svojho bieleho pracovného odevu a začne vyrábať rozličné čokoládové cukrovinky.

-11:00 Späť na kolobežke: Jairo teraz musí odniesť všetky napečené zákusky a čokoládové cukrovinky do cukrárne v Barcelone, aby si zákazníci mohli kúpiť jeho čerstvé kreácie. Na cestu použije vlak, lebo cukráreň je vzdialená 17 kilometrov, no na stanicu ide opäť na kolobežke, pretože to je najrýchlejší spôsob prepravy. „Jednou z hlavných výhod kombinácie týchto druhov dopravy je, že neprináša nijaké prekvapenia, trvanie celej cesty si môžem perfektne vypočítať,“ vysvetľuje Jairo.

-11:45 Dopravný prostriedok do mesta: Jairo vystúpi z vlaku na konečnej zastávke Francia. Cukráreň je vzdialená iba 400 metrov a leží v trendovej štvrti Born. Na kolobežke ju dosiahne za dve minúty. „Mnohé mestá sú priateľské voči kolobežkám. Iné sa usilujú vytvoriť podmienky, umožňujúce ľuďom bezpečne sa kdekoľvek dopraviť na svojich kolobežkách,“ dodáva.

-14:00 Ideálny na krátke vzdialenosti: Po práci Jairo často zostáva v Barcelone a ide na obed s priateľmi. „Mám rád flexibilitu, ktorú mi kolobežka poskytuje. Krátke vzdialenosti sa dajú absolvovať za niekoľko minút a potom si môžete kolobežku zložiť a vziať ju kamkoľvek so sebou.“

-16:00 Opäť doma: Po obede Jairo ide metrom do L’Hospitalet de Llobregat a zo stanice ide domov opäť na kolobežke – vzdialenosť necelý kilometer prejde za približne dve minúty.

-20:00 Kolobežka sa vezie v aute: V piatok večer a cez víkend Jairo zvykne chodiť na večeru s priateľmi do Barcelony. Vtedy ide autom do záchytného parkoviska na okraji mesta, kde vyberie z batožinového priestoru svoj SEAT KickScooter a na ňom pokračuje na miesto stretnutia. „Takýmto spôsobom sa nemusím obťažovať hľadaním parkovacieho miesta a nemusím ani platiť za parkovanie.“

-23:00 Nikam bez elektrickej kolobežky: Po návrate domov Jairo pripojí kolobežku k nabíjačke aby sa dobila batéria. Dnes najazdil vyše 20 kilometrov a tým ušetril dve hodiny času. Súčasne ušetril aj peniaze – mesačne vyše 60 eur za palivo, parkovanie a mestskú verejnú dopravu. „Keď sa kolobežky začali predávať, nepovažoval som ich za alternatívu, no teraz sa stali základnou súčasťou môjho každodenného života,“ ubezpečuje.

Čítajte aj ďalšie podobné články:

Elektrická mobilita sa na Slovensku stáva fenoménom

6. mája 2019

Vybrané príspevky »

Strategické partnerstvo

Toyota a Subaru vyrobia prvé spoločné SUV, bude jazdiť na elektrinu

Japonské automobilky Toyota a Subaru sa dohodli na významnom partnerstve. Ťažiť z neho budú obaja.

10. júna 2019