Redakčný test

Test Ford Mondeo Hybrid: V meste som jazdil už za 2,6 litra!

Dokáže Ford Mondeo Hybrid naplniť smelé slová o nízkej spotrebe? Pozrite si detailné výsledky môjho testu.

Americká automobilka Ford možno má v Európe problémy s odbytom svojich vozidiel, lenže nič to nemení na fakte, že vyrába dobré autá. Naozaj dobré autá. Mal som možnosť presvedčiť sa nielen počas nedávnych testov jednotlivých modelov pre magazín auto motor a šport, ale aj pri dôkladnejšom študovaní o technike ukrytej pod karosériou.

Fordy sú možno drahšie, ale ich nacenenie zodpovedá americkej snahe o dosahovanie čo najvyššej kvality, spoľahlivosti a technologickej aktuálnosti.

S týmto vedomím som pristupoval aj k Fordu Mondeo, ktorý som mal možnosť proaktívne jazdiť počas jedného týždňa pre magazín Ecomoto. Nižšie si prečítate nielen moje subjektívne zhodnotenie tohto skvelého vozidla, ale aj objektívne výsledky testov spotreby v jednotlivých jazdných režimoch v odlišných prostrediach.

 

Kľúčové body tohto testu:

 

Testovaný Ford Mondeo Hybrid v kocke:


Rozdiel medzi klasickým a hybridným Mondeom

Aktuálnu generáciu vozidiel Ford Mondeo kombi kúpite u slovenského predajcu od 25 490 eur. Za túto cenu dostanete verziu s motorom 1,5 EcoBoost v najnižšej výbave Trend. Ak by ste chceli hybrid, tak zaplatíte aspoň 34 580 eur, čo je rozdiel 9 090 eur. Lenže hybrid kupujete vo výbave Titanium a s automatom, čo znamená potrebu porovnávania s verziou 1,5 EcoBoost A6 Titanium, ktorej cena je 31 880 eur. Takže reálny rozdiel medzi hybridným a konvenčným Mondeom je iba 2 700 eur! A to vôbec nie je zlé.

 

Návratnosť investície do nákupu hybridu

Ak chcem vypočítať návratnosť tejto investície do hybridu vzhľadom na ušetrené prostriedky na nákup paliva, musím porovnávať údaje o spotrebe podľa metodiky WLTP, a to nasledovne:

Kombinovaná spotreba hybridu 2,0 HEV: 5,6 – 6,3 l/100 km

Kombinovaná spotreba bežnej verzie 1,5 EcoBoost A6: 8,2 – 9,1 l/100 km

To je rozdiel ~2,5 l/100 km. Ak denne najazdíte 50 km (1 500 km mesačne), investícia 2 700 eur sa vám na ušetrenom palive vráti za 1 609 dní, teda za 4 roky a 5 mesiacov. To platí pri priemernej cene benzínu 1,343 € za liter (11.06-17.06.2019 podľa Benzin.SK).

Ford dáva na auto záruku päť rokov, takže sa vám investícia vráti ešte v rámci záruky. Až od tejto chvíle začínate šetriť na nákladoch. Je zrejmé, že toto nedáva veľký ekonomický zmysel, takže ak nemáte obrovský mesačný nájazd, o veľkých úsporách financií by ste hovoriť nemali. Lenže autá si nekupujeme iba podľa toho, či dávajú zmysel na papieri. Chceme mať dobré autá a sme ochotní si za ne priplatiť, ak ponúkajú vysoký štandard. A Mondeo je ním typické už dlhé roky.

 

 

Interiér – typický Ford s tvrdšími materiálmi a dobrou ergonómiou

Prvý kontakt s Mondeom zapôsobí materiálovým vyhotovením a konzervatívnym vzhľadom. Stredový panel, dobre nastaviteľný volant a sedadlo, primeraná výška posedu a veľkorysý priestor, to všetko dodáva Mondeu charakter, ktorý by som hľadal skôr vo vyššom segmente. V tomto aute sa môžete cítiť ako v limuzíne, ak v správnej chvíli prižmúrite oči.

Je ale pravda, že vozidlo by mohlo mať trocha menej plastového obloženia, navyše je pomerne tvrdé – je vďaka tomu odolnejšie, ale čalúnená palubovka začína byť štandardom, ktorý Ford neignoruje napríklad v Rangeri, prečo teda práve v Mondeu áno?

Nesmierne oceňujem ovládanie klimatizácie mechanickými tlačidlami a tiež multimediálny systém SYNC zobrazovaný na centrálnom displeji. Prostredie tohto systému je lokalizované do češtiny, je prehľadné, jednotné pre všetky modely, displej je vždy výborne čitateľný a centrálny kruhový ovládač hlasitosti je vrcholom ergonomického konceptu. Škoda, že len pre nastavenie aktívnych výduchov klimatizácie musíte vstupovať do virtuálneho rozhrania, jedno tlačidlo na paneli by to vyriešilo.

Pred volantom sa nachádza kombinovaný digitálno-analógový kokpit. Tachometer uprostred je obklopený dvomi displejmi a tie zobrazujú údaje, ktoré si môžete ako vodič navoliť sám. Úroveň personalizácie je rozsiahla a môžete tu zobraziť prakticky všetko, čo vás napadne. Navigačné pokyny sa zobrazujú na centrálnom displeji.

Zadní pasažieri majú k dispozícii pôsobivo veľa priestoru. Bez problémov sa tu usadia aj traja dospelí a nebudú sa tlačiť. Miesta na nohy je na rozdávanie a pokiaľ každý rok mierite do európskych destinácií, Ford Mondeo bude výborným vozidlom na zvládanie týchto trás.

 

 

Batožinový a nákladný priestor, variabilita

Nový Ford Mondeo sa už na Slovensku predáva aj ako kombi. Neprítomnosť tohto karosárskeho vyhotovenia verzie pred faceliftom znamenala trhový neúspech. Ľudia by Mondeo chceli, ale potrebovali viac nákladného priestoru, pritom však nedôverovali liftbacku. Aj ten ponúka veľa miesta, 654 litrov, ale kombi ponúka až 755 litrov! To je už poriadne číslo.

Na prvý pohľad sa pritom zdá, že technika hybridného pohonu zaberá v kufri priveľa mieste, lenže v skutočnosti je to slabých 25 litrov. Po sklopení zadného radu sedadiel sa prístupní nákladný priestor s kapacitou až 1 630 litrov. Pre porovnanie, liftback po sklopení ponúka 1 446 litrov.

Výška nakladacej hrany je primeraných 661 mm, čo znamená, že s nakladaním ťažších predmetov by ste nemali mať problém.

 

Technika hybridného pohonu

Ford Mondeo je hybrid, ktorý sa nenabíja káblom. Dobíja sa sám počas jazdy predovšetkým pri brzdení a spomaľovaní. Získanú energiu potom využíva na prevádzku elektrického motora, ktorý dokáže poháňať celé vozidlo. Možno si poviete, že takto poháňaný elektromotor nemôže významnejšie vplývať na jazdu, ale opak je pravdou.

Až tretinu vzdialenosti každej jazdy som išiel výlučne na elektrinu, čo je veľmi pôsobivé. Nabíjanie batérie prebieha rýchlo, stačí niekoľko kilometrov jazdy a je opäť na relatívnych sto percentách kapacity.

 

Jazdné vlastnosti a režimy jazdy

Jazdné vlastnosti automobilu sú výsledkom súladu dynamiky a nastavenia podvozka. To, ako sa auto správa v zákrutách, na rôznych vozovkách, to je o podvozku. Dynamika je daná hmotnosťou vozidla a nastavením motora v konfigurácii s prevodovkou.

Hybridné Mondeo ponúka dobrý štandard, pokiaľ sa jedná o nastavenie podvozka i dynamiku. Dvojlitrový benzínový štvorvalec disponuje max. výkonom 103 kW, čo je 138 koní. Maximálny krútiaci moment 173 Nm nie je vrcholom segmentu, dôsledkom čoho auto nemá tak dramatické štarty z miesta, akcelerácia z nuly na 100 km/h trvá 9,2 sekundy. Spoločný výkon hybridného ústrojenstva dosahuje max. 138 kW (187 k). Motor dosahuje najvyšší výkon pri 6 000 ot./min a max. krútiaci moment pri 4 000 ot./min.

Vo veľkej miere k pocitu priemernej dynamiky prispieva prevodovka e-CVT, ktorá ešte stále trpí na známy vysávačový efekt. Nie je to žiadna tragédia, ale keď zošliapnete akceleračný pedál na podlahu, chvíľu si na zatlačenie do sedadiel počkáte.

Mondeo je už roky typické tým, že je jeho prioritou skôr komfort, ktorý pretavuje do primerane mäkkého podvozku. V zákrutách sa nakláňa minimálne, ale keď do nej vtrhnete vysokou rýchlosťou, budete cítiť hmotnosť auta, ako tlačí vozidlo do priameho smeru. Tendencia k nedotáčavosti je malá, ale v pri dynamickej jazde ju ako vodič budete registrovať.

Zaujímavosťou je stupeň prevodovky „L“, čo znamená Low, teda „pomaly“. Tento stupeň zaradíte vždy, keď potrebujete rýchlejší odpich z miesta, nebojíte sa vysokých otáčok motora alebo keď jazdíte v priestore nízkou rýchlosťou, ale potrebou lepšej dynamiky. Napríklad pre jednoduché rozbehnutie sa s prívesom, ktorý môže mať max. hmotnosť 750 kg.

 

Objektívne merania spotreby

V priebehu posledných mesiacov som mal možnosť otestovať hneď niekoľko hybridov a Mondeo patrí k tým, ktoré majú potenciál reálne znižovať spotrebu benzínu. Ak jazdíte čo i len tretinu či štvrtinu vzdialenosti na elektrinu, v bilancii spotreby sa to prejaviť musí.

Kombi zároveň ukázalo, že všetko má v rukách vodič – keď som v meste nadmieru dbal na šetrenie paliva, dosiahol som spotrebu iba 2,6 l/100 km na približne päťkilometrovej trase. To je trasa, ktorú mnohí prekonajú z domu do práce.

Priemerná spotreba počas celého testu: 1 016 km za 6,9 l/100 km

Priemerná spotreba pri maximálnej snahe o šetrenie: 6,6 l/100 km

 

Nameraná spotreba paliva v l/100 km Jazdný režim ECO Jazdný režim NORMAL
Mesto 5,7 7
Mesto pri max. snahe o šetrenie 2,6
Medzimesto 4,6 4,6
Diaľnica 5,1 5,7
Kombinovane (celkom) 5,2 5,9

Zhrnutie a zhodnotenie

Ford Mondeo hybrid je vynikajúce vozidlo, ktorého kvality spočívajú ako v dielenskom vyhotovení interiéru, tak v jazdných vlastnostiach i technike. V porovnaní s priamymi konkurentmi možno nedisponuje tak pôsobivou dynamikou, ale po stránke komfortu ponúka vyšší štandard. Ja osobne som ocenil, že sa konečne predáva aj vo variante kombi, batožinový priestor je vskutku ohromný. Bez problémov v ňom odveziete aj dva bicykle.

Mondeo prakticky dokazuje, že klasické kombi majú v porovnaní s modernými esúvečkami stále navrch.

 

Čítajte aj ďalšie podobné články: